האם אפשר להעביר מפגש מוצלח עם הסטודנטים ללא מצגת? בהחלט כן!
למרות זאת, במרבית המצבים למצגת יתרונות רבים, הן מהצד של המרצה והן מהצד של הסטודנטים.
המצגת אינה רק אמצעי להעברת מידע, אלא כלי משלים להרצאה, שמסייע להתבוננות, להבנת המורכבות של המידע וליצירת חיבור עם הסטודנטים בשיעור.
מצגת אפקטיבית היא מצגת שכל שקף בה עשוי בקפדנות, כל תמונה מתאימה בול וכל מילה בסלע.
מכאן שנדרש תכנון מוקדם הכולל זיקוק המסרים ההכרחיים, דירוג סדר חשיבותם ולבסוף שימוש בתבונה באמצעים ויזואליים וכללי עיצוב.
אם אתם חשים שהמצגות שלכם לא תומכות בתוכן בצורה מיטבית, או נראות מעט עמוסות או מיושנות, מדריך זה עשוי לעזור לכם.
אם אתם מעדיפים לקבל הכוונה אישית, אנחנו מזמינים אתכם לפנות למערך היעוץ הפדגוגי.
קריאה נעימה!
צוות היחידה לחדשנות בהוראה
עקרונות ליצירת מצגת אפקטיבית
מצגת טובה, בדומה לשיעור טוב, מתחילה בתכנון ומחשבה מקדימה.
על כן, רגע לפני שמתחילים, נוודא שמערך השיעור מוכן ועוגני ההוראה כלולים בו. רק לאחר מכן ניגש ליצירת המצגת.
בכל אחת מהלשוניות שלפניכם תוכלו למצוא עקרונות מנחים ליצירת מצגת אפקטיבית.
לצד חלק מהעקרונות מופיעות מצגות קצרות המכילות פירוט נוסף או דוגמאות להמחשה.
# ניצור מבנה לוגי למצגת ונשלב בשקפים את עוגני ההוראה
על המצגת לכלול מבנה רציף של התחלה, אמצע וסוף.
לשם כך, נגדיר את פרקי המצגת ונשלב מראש שקפים המהווים את עוגני ההוראה, לדוגמא: שקף לפתיח, שקף תוכן עניינים, שקפי סיכום, שקפים המוקדשים לפעילויות למידה ועוד.
פעולות אלו יאפשרו לקיים את מערך השיעור שתכננו מבעוד מועד, וכן יסייעו להיצמד לזמן המוקצה למפגש עם הסטודנטים.
עבור הסטודנטים, מצגת מאורגנת וברורה יוצרת חווית למידה נעימה ומסייעת לאוריינטציה במהלך השיעור ובלמידה שלאחריו.
הקליקו על 3 הנקודות לצפייה במסך מלא
# נקבל החלטה לגבי התוכן שיופיע במצגת
אם הכל חשוב אז שום דבר לא חשוב! זהו עיקרון שצריך ללוות אותנו במעבר ממערך השיעור לבניית המצגת.
על כן, נזקק ונעשה מאמץ ליצור סדר עדיפויות בחשיבות התכנים (אתגר מהותי!).
כצעד ראשון, נזהה את התכנים שחובה שהסטודנטים ילמדו ונוודא לשלב אותם בשקפים.
צעד שני, נפעיל שיקול דעת לגבי תכנים שכדאי שהסטודנטים ילמדו.
צעד שלישי, נסיר תכנים שמוגדרים כפחות חשובים ללמידה (נוכל לשלב תכנים אלו באתר הקורס).
# נבטיח גישה למידע מורחב שלא נציג בשקפי המצגת
כאמור, לא נוכל לכלול את כל המידע שנרצה שהסטודנטים יכירו במצגת שנציג בשיעור, בשל מגבלות שטח שקף, זמן וקשב.
יחד עם זאת, נרצה להבטיח שמידע זה יהיה זמין עבור סטודנטים המעוניינים בכך או עבור אלו שיזדקקו לחזרה / השלמה עצמאית.
הנה כמה חלופות אפשריים:
-
נרחיב בתיבת ה-Notes בכל שקף (בממשק ה-PowerPoint).
-
נסתיר שקפים המכילים מידע נוסף.
-
ניצור מסמך PDF נפרד ואינפורמטיבי.
נוכל להעלות כל אחד מהקבצים הנ"ל לאתר הקורס לפני / אחרי השיעור.